Newsletter # 17

30 de septiembre, 2019 / September 30, 2019

Normativas y Estadísticas del Mercado de Reaseguros Latinoamericano
Latin American Reinsurance Market Rules and Statistics

Normativas de Reaseguro en Colombia - 2do Anticipo
 
A continuación reproducimos el capítulo uno del Régimen de Seguros en Colombia   por el que se dan a conocer los aspectos generales del reaseguro en Colombia, así como la evolución del régimen de las aseguradoras y reaseguradoras

Capítulo 1: Aspectos generales

1. El régimen de las entidades aseguradoras y reaseguradoras en los últimos tiempos ha sido objeto de diversas modificaciones, circunstancia que es importante tener en cuenta para consultar las normas contenidas en esta Parte.

2. En un principio, las reglas pertinentes se encontraban contenidas en la Ley 105 de 1927, la cual fué puntualmente modificada por otras normas de carácter legal, tales como el Decreto Ley 1403 de 1940 ( capitales mínimos ), Decreto Ley 1691 de 1960 ( inversiones admisibles ), Ley 16 de 1979 ( inversiones forzosas ), principalmente.

3. En los años 1989 y 1990 el Gobierno Nacional y la Superintendencia Bancaria, en desarrollo del programa de apertura y desregulación de la economía colombiana, dictaron una serie de normas administrativas que buscaban el fortalecimiento patrimonial de la compañías, una mayor competencia mediante la liberalización parcial de tarifas y la adopción de mecanismos abreviados de autorización de pólizas, el desmote de inversiones obligatorias en bonos del I.C.T. y la agilización de las operaciones de reaseguro y otros trámites que se surtían ante la Superintendencia Bancaria.

4. La adopción de un esquema integral para modernizar y desregular el seguro en Colombia requería modificar muchos aspectos, lo cual sólo podía hacerse mediante normas de jerarquía de ley.

5. Así las cosas, el Gobierno Nacional incluyó en la plataforma legislativa del año 90 la reforma al sector asegurador, la cual fué adoptada mediante la Ley 45 de 1990. Esta norma modificó sustancialmente la regulación de la actividad de los seguros en el país, toda vez que hizo aplicable el principio de la libre competencia, introdujo elementos para fortalecer aún mas el patrimonio de las entidades, admitió la inversión extranjera hasta el 100%, eliminó las inversiones forzosas, suprimió el monopolio de los seguros oficiales en favor de La Previsora y abolió el control a priori que ejercía la Superintendencia Bancaria. Otras leyes aprobadas en la misma legislatura incidieron igualmente en la operación aseguradora: Reforma cambiaria (seguros en moneda extranjera, inversiones en el exterior e inversión extranjera) y la reforma laboral ( creación de los agentes independientes de seguros).

6. Aparece luego el Decreto 1730 de 1991 – primer Estatuto Orgánico del Sistema Financiero – que compiló las normas vigentes de las entidades vigiladas por la Superintendencia Bancaria.

7. Cabe anotar que algunas normas reglamentarias expedidas con anterioridad a la Ley 45 de 1990 deben entenderse vigentes en la medida en que no contraríen las nuevas disposiciones legales.

8. Finalmente se aprueba la Ley 35 de 1993, o ley marco del sector financiero, bursátil y asegurador, por medio de la cual se dictan las normas generales y se señalan los objetivos y criterios a los cuales deberá sujetarse el Gobierno Nacional para regular estas actividades. Además, esta Ley concede al Presidente de la República facultades extraordinarias con base en las cuales se expidió el Decreto 663 de 1993 por el cual se adopta un nuevo Estatuto Orgánico del Sistema Financiero, modificado por las Leyes 510 de 1999 y 795 de 2003. ENTIDADES ASEGURADORAS Estatuto Financiero [3–0001] Art. 5.

Entidades aseguradoras e intermediarios

1. Son entidades aseguradoras las compañías y cooperativas de seguros y las de reaseguros. (…)

ASPECTOS GENERALES
Estatuto Financiero
[3–0002] Art. 38. Aspectos generales.

1. Principios orientadores. El presente Estatuto establece las directrices generales para la actividad aseguradora en Colombia, la cual se encuentra sujeta a supervisión estatal, ejercida por la Superintendencia Bancaria; procura tutelar los derechos de los tomadores, de los asegurados y crear condiciones apropiadas para el desarrollo del mercado asegurador, así como una competencia sana de las instituciones que participan en él.

2. Entidades destinatarias. Se encuentran sometidas a las disposiciones de este Estatuto, las empresas que se organicen y funcionen como compañías o cooperativas de seguros. Cada vez que se aluda en este Estatuto a la actividad aseguradora, a operaciones o a negocios de seguros, se entenderán por tales las realizadas por este tipo de entidades y, salvo que de la naturaleza del texto se desprenda otra cosa, se entenderán comprendidas también en dicha denominación las operaciones efectuadas por las sociedades de reaseguros.
 
3. Objeto social. El objeto social de las compañías y cooperativas de seguros será la realización de operaciones de seguro, bajo las modalidades y los ramos facultados expresamente, aparte de aquellas previstas en la ley con carácter especial. Así mismo, podrán efectuar operaciones de reaseguro, en los términos que establezca el Gobierno Nacional.

Las sociedades cuyo objeto prevea la práctica de operaciones de seguros individuales sobre la vida deberán tener exclusivamente dicho objeto, sin que su actividad pueda extenderse a otra clase de operaciones de seguros, salvo las que tengan carácter complementario.

El objeto social de las reaseguradoras consistirá exclusivamente en el desarrollo de operaciones de reaseguro.

1. Denominación social. En la denominación social de las entidades aseguradoras se incluirán las palabras “seguros”, “reaseguros”, “aseguradora”, “reaseguradora”, de acuerdo con su objeto social, quedando reservadas las mismas para tales entes con carácter exclusivo, salvo la posibilidad con que cuentan los intermediarios de seguros autorizados legalmente para emplear tales expresiones dentro de su razón social, como indicación de la actividad que desarrollan. (…)

PERSONAS NO AUTORIZADAS
Estatuto Financiero

[3–0003] Art. 39. Personas no autorizadas. Queda prohibido celebrar en el territorio nacional operaciones de seguros con entidades extranjeras no autorizadas para desarrollar la actividad aseguradora en Colombia o hacerlo con agentes o representantes que trabajen para las mismas.
 
Las personas naturales o jurídicas que contravengan lo dispuesto en el presente artículo quedarán sujetas a las sanciones previstas en los artículos 209 y 211 del presente Estatuto.

NOTA DE FASECOLDA: De acuerdo con el artículo 101 de la Ley 1328 de 2009, el artículo 61 de la misma ley, que modifica el artículo 39 del Estatuto Orgánico del Sistema Financiero, entrará a regir 4 años después de la promulgación de la ley. La Ley 1328 de 2009 fue publicada en el Diario Oficial No. 47.411 de 15 de julio de 2009, por lo cual el artículo 39 de dicho Estatuto original aquí contenido, perderá vigencia a partir de esa fecha.

 

   




Reinsurance Regulations in Colombia - 2nd Advice


Below we reproduce the chapter one of the Insurance Regime in Colombia whereby the general aspects of reinsurance in Colombia are disclosed, as well as the evolution of the insurance and reinsurance regime

Chapter 1: General aspects

1. The regime of insurance and reinsurance entities in recent times has been subject to various modifications, a circumstance that is important to take into account to consult the rules contained in this Part.

2. Initially, the relevant rules were contained in Law 105 of 1927, which was promptly modified by other legal regulations, such as Decree Law 1403 of 1940 (minimum capital), Decree Law 1691 of 1960 ( admissible investments), Law 16 of 1979 (forced investments), mainly.

3. In 1989 and 1990, the National Government and the Banking Superintendence, in the development of the opening and deregulation program of the Colombian economy, issued a series of administrative regulations that sought to strengthen the assets of companies, greater competition through liberalization partial rates and the adoption of abbreviated mechanisms for authorization of policies, the demotion of mandatory investments in ICT bonds and the speeding up of reinsurance operations and other procedures that were supplied before the Banking Superintendency.

4. The adoption of a comprehensive scheme to modernize and deregulate insurance in Colombia required changing many aspects, which could only be done through rules of law hierarchy.

5. Thus, the National Government included in the legislative platform of the year 90 the reform to the insurance sector, which was adopted by Law 45 of 1990. This rule substantially modified the regulation of insurance activity in the country, every time it made the principle of free competition applicable, it introduced elements to further strengthen the assets of the entities, admitted foreign investment up to 100%, eliminated forced investments, abolished the monopoly of official insurance in favor of La Previsora and abolished the a priori control exercised by the Banking Superintendence. Other laws passed in the same legislature also affected the insurance operation: Foreign exchange reform (foreign currency insurance, foreign investment and foreign investment) and labor reform (creation of independent insurance agents).

6. Then Decree 1730 of 1991 appears - the first Organic Statute of the Financial System - which compiled the regulations in force of the entities supervised by the Banking Superintendence.

7. It should be noted that some regulatory norms issued prior to Law 45 of 1990 must be understood to be valid to the extent that they do not contradict the new legal provisions.

8. Finally, Law 35 of 1993, or framework law of the financial, stock and insurance sector, is passed, through which general rules are dictated and the objectives and criteria to which the National Government must be subject to regulate these activities. In addition, this Law grants the President of the Republic extraordinary powers based on which Decree 663 of 1993 was issued by which a new Organic Statute of the Financial System is adopted, modified by Laws 510 of 1999 and 795 of 2003. ENTITIES INSURANCE COMPANIES Financial Statute [3–0001] Art. 5.

Insurance and intermediary entities

 1. Insurance companies and insurance and reinsurance cooperatives are insurance entities. (...)

GENERAL FEATURES
Financial Statute

 [3–0002] Art. 38. General aspects.

1. Guiding principles. This Statute establishes the general guidelines for insurance activity in Colombia, which is subject to state supervision, exercised by the Banking Superintendence; It seeks to protect the rights of policyholders, policyholders and create appropriate conditions for the development of the insurance market, as well as healthy competition from the institutions that participate in it.

2. Target entities. The companies that organize and function as insurance companies or cooperatives are subject to the provisions of this Statute. Each time the insurance activity, operations or insurance businesses are referred to in this Statute, they will be understood as those carried out by this type of entities and, unless otherwise stated, they will also be understood as part of the nature of the text. said denomination the operations carried out by the reinsurance companies.

3. Corporate purpose. The corporate purpose of insurance companies and cooperatives will be the carrying out of insurance operations, under the modalities and branches expressly authorized, apart from those provided in the law with special character. Likewise, they may carry out reinsurance operations, in the terms established by the National Government.

Companies whose purpose provides for the practice of individual life insurance operations must have said object exclusively, without their activity being extended to other types of insurance operations, except those that are complementary.

The corporate purpose of reinsurers will consist exclusively in the development of reinsurance operations.

1. Corporate name. The words "insurance", "reinsurance", "insurer", "reinsurer", in accordance with their corporate purpose, shall be included in the corporate name of the insurers, with the same being reserved for such entities exclusively, except as possible that insurance intermediaries legally authorized to use such expressions within their corporate name, as an indication of the activity they carry out. (...)

PERSONS NOT AUTHORIZED
Financial Statute

[3–0003] Art. 39. Unauthorized persons. It is prohibited to carry out insurance operations in the national territory with unauthorized foreign entities to carry out the insurance activity in Colombia or to do so with agents or representatives working for them.

Natural or legal persons that contravene the provisions of this article will be subject to the sanctions provided for in articles 209 and 211 of this Statute.

FASECOLDA NOTE: In accordance with article 101 of Law 1328 of 2009, article 61 of the same law, which modifies article 39 of the Organic Statute of the Financial System, will take effect 4 years after the promulgation of the law. Law 1328 of 2009 was published in the Official Gazette No. 47,411 of July 15, 2009, whereby article 39 of said original Statute contained herein will lose its validity as of that date.

 

 

 

 

 

 



 



Suscríbase Gratis
Free Subscription

Si usted está recibiendo este correo desde newsletter@mercadoasegurador.com.ar no es necesario que se suscriba, ya se encuentra en nuestra base de datos.

If you are receiving this email from newsletter@mercadoasegurador.com.ar you do not need to subscribe, you are already included in our database.

Revista Mercado Asegurador
Tucumán 1516 - Of. 3 A (C1050AAF)
Tel: +541143743101
Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina
www.mercadoasegurador.com.ar
newsletter@mercadoasegurador.com.ar

Enviamos este mensaje a todos los clientes y amigos de EDISEG S.R.L.
Si desea más información sobre nuestra política de privacidad, visite esta esta página.
Si ya no desea recibir estos correos electrónicos, simplemente haga clic en el siguiente enlace anular suscripción.

We sent out this message to all existing EDISEG S.R.L. customers and friends.
If you want more information about our privacy policy, please visit this
this page.
If you no longer wish to receive these emails, simply click on the following link Unsubscribe.

©2018 EDISEG S.R.L. All rights reserved.